Régi parkolóóra Budapesten a váci utcán

A fizetőparkolók története Budapesten

Az első parkolóóra

Ahogy az autók száma növekedett a világban, úgy kezdett egyre nagyobb kihívást jelenteni elhelyezésük, parkoltatásuk, elsősorban a nagyobb városokban. Ez legelőszőr az Oklahoma Cityben élők fantáziáját mozgatta meg annyira, hogy a tettek mezejére lépjenek. 1932-ben Carl C. Magee-t, a Közlekedési Bizottság elnökét bízták meg tervek kidolgozásával, ebben az évben jegyezték be az első parkolóóra szabadalmát. Az első működő eszköz megvalósítására 1933-ban került sor, a prototípus kivitelezői Holger George Thuessen és Gerald A. Hale voltak, az órát pedig Black Mariának hívták. A találmány később már Park-O-Meter No. 1 nevet viselte, melyből az elsőt 1935-ben helyezték ki Oklahoma Cityben, 1936-ban pedig elindult a sorozatgyártás.

Fizetőparkolók Budapesten

Oklahoma államban ekkoriban már több mint 500 000 személygépkocsi rótta az utakat, Magyarországon 1960-ban is csupán 31 000 ez a szám. Az igény, hogy a szabad parkolást korlátozzák a magyar fővárosban már a 60-as évek végén felmerült az egyre több autó és az egyre nagyobb forgalom miatt. Budapesten az első parkolóórát a Vörösmarty téren 1974-ben állították fel, ekkor már 480 000 gépkocsi futott az országban. A hetvenes években már akadtak a városban fizetőparkolók, de ezeket nem automaták segítségével, hanem élő munkaerővel, parkolóőrökkel üzemeltették. Sőt 1973-ban már fizetős parkolóház is épült a mai Szervita téren, amelyet a közelmúltban bontottak le éppen. Ebben az évtizedben épültek ki az első P+R parkolók is a főváros agglomerációjában.

A parkolóóra képes volt a parkolási idő korlátozására, élő munkaerő nélküli fizetés bonyolítására. Persze az ellenőrzést humán erőforrással oldották meg, oldják meg a mai napig, hiszen a parkolóórás parkolás fizikailag nem gátolja meg az illetéktelen parkolást. 1978 óta szabályozzák nálunk a járdára való parkolást táblával, előtte az utcán ebben a tekintetben kaotikus viszonyok uralkodtak.

1979-ben 3826 fizetőparkolót találhattunk a fővárosban, ezeket 903 parkolóóra szolgált ki, melyek száma a következő évben 400-zal bővült. Ebben az évben már átlépte az 1 milliót a magyarországi személygépkocsik száma. Ma szinte hihetetlen, hogy akkoriban még az Erzsébet tér, a Vörösmarty tér, a Váci utca egy része autóforgalommal bírtak, és parkolni is lehetett ezeken a közterületeken.

A jövő megoldása

A 80-as években behajtási engedélyekkel korlátozták a budapesti belváros forgalmát, a parkolási helyzet megoldására pedig parkolóházak építésébe fogtak, a 2000-es években pedig jellemzően forgalomcsillapítási megoldásokkal igyekeznek tompítani a belvárosra nehezedő autós nyomást. Napjainkban egy 2023-as statisztika szerint már 4,17 millió személyautó fut a magyar utakon, ez majdnem kilencszerese annak a mennyiségnek, amely az első fővárosi parkolóórák felszerelésekor volt jelen.

A YourParking okos parkolásgátlói fizikálisan is megakadályozzák az illetéktelen parkolást, mindemellett alkalmasak az online fizetés biztonságos kezelésére is. Kiváló megoldást jelenthetnek akár helyi lakosok számára kijelölt parkolóhelyek, áruszállító parkolók vagy más, dedikált csoportok parkolóhelyeinek védelmére. Illetve online foglalási rendszerüknek köszönhetően a parkolási idő és a parkolóhelyek optimalizálására.

Források

hogyparkoljak.hu
index.hu
ksh.hu (Személygépkocsik száma)
ksh.hu
Borítókép: Fortepan/adományozó: Kanyó Béla (Budapest Váci utca és Kígyó utca sarok 1982)

Megosztás