Egy nő éppen a parkolóórába dob pénzt éves parkolási engedélye valószínűleg nincs.

Mit kell tudnod a budapesti éves lakossági parkolási engedélyekről?

Hogy alakulnak és mitől függenek a budapesti éves lakossági parkolási engedélyek díjai?

Ha Budapesten laksz, nyilván ismered azt az érzést, amikor már negyedórája rovod a köröket a lakóhelyed körül, mert sehol sem találsz szabad helyet. Nem véletlen, Magyarországon és a főváros utcáin évről évre nő az autók száma, de a parkolóhelyek száma csak lassan bővül. Ezen a helyzeten is igyekeznek változtatni a kerületi önkormányzatok, méghozzá új szabályokkal és új díjakkal. 2025-től több helyen drágul a lakossági parkolási engedély, ráadásul a fizetendő összeg sokféle tényezőtől függ.

Az alábbiakban összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat. Melyik kerületben mennyit kell fizetned az első és a második autó után, milyen szempontokkal kalkulálhatsz?

Miért változik a díjrendszer?

A legtöbb kerületben nem újdonság, hogy az éves engedély ára az autó környezetvédelmi besorolásán és a parkolási díjzónán alapul. Magyarul, ha elektromos vagy hibrid járművel jársz, kedvezőbb árat kapsz, míg ha régebbi, magas károsanyag-kibocsátású kocsid van, mélyebben kell a zsebedbe nyúlnod. Ez egyszerre ösztönzi a környezetkímélő autók elterjedését és csökkenti a túlzsúfoltságot. Emellett az sem mindegy, hogy a kerület mely zónájában igényled, hiszen egyes zónák óradíjai magasabbak, így az éves engedély is drágább lehet.

Vannak továbbá speciális szabályok, például az újonnan épített lakások esetében például a VIII. és XIII. kerületben, ahol a fejlesztőknek már eleve parkolóhelyeket kell kialakítaniuk, így a közterületi engedélyek díja is magasabb. Az is feltűnő, hogy szinte mindenhol jóval több a második autóra fizetendő összeg, hiszen a cél egyértelmű, ne tartsunk fölöslegesen több autót az utcán, pláne a frekventált belvárosi részeken.

Mennyibe kerülnek az éves parkolási díjak kerületenként?

Összeszedtük egy táblázatban, hogy a főváros egyes kerületeiben hogyan alakulnak 2025-ben a díjak, az éves adatok forintban értendők. Egyes önkormányzatok jelentős kedvezményeket adnak kiemelt csoportoknak ezen felül, például nagycsaládosoknak, időseknek vagy mozgáskorlátozottaknak. De a II. kerület például ingyen éves BKV-bérletet ajánl azoknak, akik lemondanak éves parkolási engedélyük meghosszabbításáról.

Budapesti kerületek éves lakossági parkolási díja 2025

Mik az új szabályok céljai?

Egyre erősebb szándék, hogy a belváros ne fulladjon bele a forgalomba, a lakosság pedig ne nyomorogjon a parkolóhelyekért, így ez egyik cél a forgalomcsillapítás. A magasabb károsanyag-kibocsátású autók parkoltatása többe kerül, így előbb-utóbb többen váltanak környezetkímélőbb járműre – vagy éppen alternatív közlekedési eszközre, mint a bicikli, a carsharing megoldások vagy a roller.

Bár elsőre bosszantó lehet, hogy egyes kerületekben jelentősen megugrott a díj a második autóra, gondoljunk bele, milyen lenne, ha mindenhol korlátlan és olcsó lenne a parkolás. A belvárosban parkoló autók száma valószínűleg az egekbe szökne, és még ennyi esély sem lenne szabad helyet találni.

Hogyan segíthet a YourParking okos parkolásgátló eszköze a zsúfoltság enyhítésében?

Hiába fizeted ki a súlyos összegeket, ha mire hazaérsz, elfoglalják a helyedet. Ezért egyre népszerűbbek az okos parkolásgátló rendszerek, amelyekkel valóban megóvhatod a jogos tulajdonként használt vagy bérelt parkolóhelyedet. Az okos parkolásgátló rendszerek, például a YourParking megoldásai, igazi áttörést hozhatnak a fővárosi parkolási nehézségek enyhítésében. Digitálisan vezérelhetők, így biztosítva, hogy a fenntartott parkolóhelyeket csak azok használják, akiknek valóban joguk van rá – elkerülhető az illetéktelen parkolás és a felesleges utcai körözés. A felhasználók egy mobilalkalmazásban tudnak időpontot foglalni, illetve onnan nyithatják vagy zárhatják a parkolásgátlót 3-5 másodperc alatt, sőt a közelben található szabad helyeket is valós időben látják. Ez nem csak időt és idegeskedést spórol meg, de hozzájárul a forgalom és a légszennyezés csökkenéséhez is, hiszen kevesebb autó bolyong céltalanul. A rendszereink ráadásul kiválóan működnek többlakásos társasházakban, irodaházaknál vagy más forgalmas városi területeken, ahol különösen fontos, hogy minél hatékonyabban, pontosabban lehessen beosztani az elérhető parkolóhelyeket, így az éves lakossági parkolási engedélyek drágításán túl is mutatkozik olyan eszköz, amely érdemben csökkentheti a parkolási zsúfoltságot.

Share