Lakossági engedéllyel parkoló autók az utcán.

Éves BKV-bérlet éves lakossági parkolási engedélyért

A II. kerületi városvezetés jelentős lépésre szánta el magát – éves BKK-bérletet ad azoknak a helyi lakosoknak, akik nem hosszabbítják meg a 2024-ben bizonyíthatóan meglévő lakossági parkolási engedélyüket 2025-re. Ez a lépés elsősorban azoknak szól, akik szeretnék csökkenteni saját autós jelenlétüket a kerületben, és inkább a közösségi közlekedést választanák.

Akik viszont továbbra is ragaszkodnak a kerületi parkolási engedélyhez, 2025-től jóval magasabb díjakkal számolhatnak, különösen, a második autó esetén van szó.

Kevés a parkolóhely

A II. kerületben az 8865 parkolóhelyre 11162 darab, szinte ingyenes lakossági várakozási engedély jut, ami túlzsúfoltságot és folyamatos parkolási nehézségeket eredményez. Az önkormányzat már korábban, kisebb díjemeléssel próbált hatni a helyzetre, ám ez nem hozta meg a kívánt eredményt, sőt a lakossági várakozási hozzájárulások száma még 16 százalékkal nőtt is az előző időszakhoz képest. Az engedélyek díja így tovább drágult 2025-re.

Az első gépjárműért évi 10 000 forintot kell fizetni, plusz 2000 Ft ügyintézési költséget. A második autóért az adott díjzóna óradíjának kétszázötvenszeresének egyharmadát kell befizetni, ez zónától függően évi 50 000 forint, 37 500 forint, vagy 25 000 forint. Nagycsaládosok és nyugdíjasok továbbra is 50 százalékos kedvezményt kapnak mind az első, mind a második autó parkolási hozzájárulására.

Váltás tömegközlekedésre

Azok a kerületi lakosok, akik rendelkeznek állandó lakcímmel, az igénylést megelőző évben még volt lakossági várakozási hozzájárulásuk, ám lemondanak az új évi engedély kiváltásáról, igényelhetnek 99 950 Ft értékű éves BKV bérletet, amelyet az önkormányzat ajánl fel az igénylőknek, akik így éves szintek a legdrágább díjzónában egy második autós engedély visszaadásával akár 150 000 Ft-ot is spórolhatnak.

Hogyan segíthet az okosparkolás?

Láthatjuk, hogy a kerület a parkolási zsúfoltság csökkentésére két módszert alkalmaz. Az egyik, hogy emeli a parkolási hozzájárulások díjait, főként a második autókat érintően. Az árrugalmasság szabályai szerint ennek papíron csökkenteni kellene a kiváltott engedélyek számát, ugyanakkor a korábbi években ez nem történt meg.

A másik az egyszeri anyagi ösztönző. Az illető nem fizeti meg a lakossági engedély árát, cserébe viszont egyszeri alkalommal kap egy éves BKV bérletet. Kérdéses, hogy a kerületi parkolást elhagyók végleg leteszik az autót, vagy keresnek egy ingyenes zónát a közelben, ahol tárolhatják?

Ésszerű döntésnek tűnik ugyan mindkét megoldás, de kérdéses, hogy elérik-e a kívánt hatást? A 8865 parkolóhelyet természetesen nem egyszerre használja a 11162 parkolási engedéllyel rendelkező autó, plusz a kerületbe beutazók, hiszen ez fizikailag lehetetlen lenne. Időben elosztva parkolnak, és természetesen nem mindig ugyanazon a helyen. Ennek a térbeli és időbeli parkoláseloszlásnak az optimalizációjában segíhet a YourParking okosparkolási megoldása, amely okosalkalmazásán keresztül megmutatja a parkolni kívánók számára az éppen rendelkezésre álló parkolóhelyeket, segítve a szabad helyek optimális elosztását. Ez egy olyan eszköz, amely akár kombinálható lehet a parkolási engedélyek számának korlátozásával, egy másik aspektusból megfogva a szabad parkolóhelyek keresésének problematikáját. Az eszközeink alkalmasak díj szedésére is applikáción keresztül, így kombinálhatók akár meglévő informatikai rendszerekkel. A döntéshozóknak érdemes lehet gondolni a jövőben egy ilyen XXI. századi parkolási megoldásra is.

Share